Η λογοτεχνία στην μεγάλη οθόνη (β’ μέρος)

Τις τελευταίες δεκαετίες τα βιβλία που έγιναν ταινίες είναι δεκάδες. Αν μπορούσα να τα γράψω όλα θα μου έπαιρνε ώρες, ίσως και μέρες. Εγώ καταγράφω απλά αυτά που κέντρισαν εμένα το ενδιαφέρον μου, άλλες φορές το βιβλίο, άλλες φορές οι ταινίες. Ας θυμηθούμε ακόμα ορισμένες ταινίες:

  1. Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά – Νίκος Καζαντζάκης

Η ταινία Αλέξης Ζορμπάς  είναι βρετανική- ελληνική ταινία του 1964, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη με τους Άντονι Κουίν, Άλαν Μπέιτς, Ειρήνη Παππά και Σωτήρη Μουστάκη. Είναι βασισμένη στο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά. Ο Άλαν Μπέιτς ερμήνευσε τον συγγραφέα, η Ειρήνη Παππά την ελκυστική και επιθετική χήρα και ο Γιώργος Φούντας τον Μαυραντώνη. Για το ρόλο της μαντάμ Ορτάνς επελέγη στην αρχή η Σιμόν Σινιορέ. Ήρθε στην Κρήτη με ορμή και διάθεση αλλά μόλις χρειάστηκε να προσθέσει χρόνια με ειδικό μακιγιάζ πανικοβλήθηκε και αποχώρησε. 1 Η ταινία απέσπασε τρία βραβεία Όσκαρ το 1964, με σημαντικότερο το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της Λίλα Κέντροβα, στο ρόλο της Μαντάμ Ορντάνς. Τη μουσική της ταινίας την οποία έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης έγινε παγκοσμίως γνωστή ως Συρτάκι.


2. Το νησί των καταραμένων – Dennis Lehane

Το 1954, δυο αστυνομικοί καταφθάνουν σε ένα απομονωμένο νησί της ανατολικής ακτής για να ερευνήσουν την εξαφάνιση μιας ασθενούς από μια ψυχιατρική κλινική υψίστης ασφαλείας. Αρχίζουν να υποψιάζονται ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει στο ίδρυμα, όταν μια σφοδρή καταιγίδα διακόπτει κάθε επικοινωνία του νησιού με τον έξω κόσμο.imagehandler-ashx Το Νησί των Καταραμένων είναι μια ταινία που ίσως λειτουργεί καλύτερα για όσους δεν έχουν διαβάσει το μυθιστόρημα του Ντένις Λαχέιν, που γνωρίσαμε από το Μυστικό Ποτάμι. Ο λόγος είναι η αποκάλυψη, που έρχεται κοντά στο φινάλε. Δεν πρόκειται για μια εξυπνακίστικη ανατροπή που πάει να πιάσει στα πράσα τους θεατές, βάζοντάς τους στη θέση του πονηρού της παρέας, εκείνου που θα έχει μαντέψει τον επιτηδευμένο γρίφο, αλλά περισσότερο για ένα γύρισμα που δικαιολογεί και διαφωτίζει την εξέλιξη της ταινίας.


3. Δώδεκα χρόνια σκλάβος – Σόλομον Νόρθαπ

Το βιβλίο 12 years a slave κυκλοφόρησε το 1853, πουλώντας 30 χιλιάδες αντίτυπα. Κανείς δεν ξέρει τι έγινε, λίγα χρόνια αργότερα, ο Σόλομον Νόρθαπ. Τα ίχνη του εξαφανίστηκαν και σύμφωνα με σενάρια, είτε απήχθη ξανά, είτε δολοφονήθηκε.561-post Πάντως, πρόλαβε να πει την ιστορία, όχι μόνο τη δική του, αλλά και χιλιάδων άλλων σκλάβων, που υπέφεραν στις φυτείες των ΗΠΑ. Η ταινία είναι σκληρή και ρεαλιστική για τα χολιγουντιανά δεδομένα.  Τρία Όσκαρ (ταινία, προσαρμοσμένο σενάριο, β΄ γυναικείος ρόλος), Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας και πληθώρα βραβείων από τις αμερικανικές ενώσεις κριτικών.


4. Το ημερολόγιο – Νίκολας Σπαρκς

Αυτό που κάνει την ταινία Ημερολόγιο μαγική, είναι η εξέλιξη του έρωτα που περιγράφει και η μικρή ανατροπή που αφορά στην παράλληλη ιστορία που βλέπουμε να εκτυλίσσεται σε ενεστώτα χρόνο: ένας ηλικιωμένος κύριος διαβάζει ένα ημερολόγιο σε μια γυναίκα που πάσχει από Αλτσχάιμερ και φαίνεται να αγνοεί γεγονότα και πρόσωπα.notebook Ο έρωτας είναι συγκλονιστικός και φυσικά αναιρεί όλα τα εμπόδια για να θριαμβεύσει στο τέλος.Όμως η ταινία δε μένει εκεί – η βαθιά αγάπη κρατά το ζευγάρι μαζί και στη ζωή και στο θάνατο. Όπως αρμόζει σε κάθε μεγάλη ιστορία αγάπης.


5. Σοκολά – Τζόαν Χάρις

Σ’ ένα παραδοσιακό χωριό στην Γαλλία η ζωή κυλά ήσυχα με τους ίδιους ρυθμούς εδώ και πολλά χρόνια. Ο άνεμος της αλλαγής κάποια στιγμή φέρνει σε αυτό το φαινομενικά ήσυχο μέρος την Βιάν και την κόρη της Ανούκ. Η Βιάν ανοίγει ένα μαγαζί με σοκολάτες, chocolat_posterγεμάτο από υπέροχα γλυκά που ξυπνούν τις κρυφές ορέξεις όλων των κατοίκων της πόλης. Το σοκολά το υποδέχθηκε θερμά το αμερικάνικο κοινό και η Ακαδημία αποσπώντας 5 υποψηφιότητες (μεταξύ των οποίων και της καλύτερης ταινίας). Ίσως όχι άδικα. Το Chocolat είναι μια – πραγματικά – γλυκιά κομεντί για το πως τα πιο απλά πράγματα μπορούν να μας βγάλουν από τη ρουτίνα και τη μονοτονία. Η Juliette Binoche είναι εκθαμβωτική στο ρόλο της Vianne, ενώ σημαντικοί ηθοποιοί την πλαισιώνουν όπως η Judi Dench, ο Johny Depp και ο Alfred Molina. Μόνα ίσως μειονεκτήματα της ταινίας είναι η προβεψιμότητά της σε ορισμένα σημεία και η ελάχιστα πρωτότυπη σκηνοθεσία.


6. Έραγκον – Κρίστοφερ Παολίνι

Ένα αγροτόπαιδο, ο 18χρονος Έραγκον, βρίσκει ένα αυγό δράκου κι επιλέγεται από τη μοίρα να γίνει ο τελευταίος δρακο-καβαλάρης, ηγούμενος του αγώνα κατά του σατανικού Γκαλμπατόριξ, τυραννικού δεσπότη της μυθικής Αλαγαισίας. Απλοποιημένη διασκευή τουeragkon βιβλίου που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί με τη σειρά του φτωχός συγγενής του «Άρχοντα των δαχτυλιδιών». Με εξαίρεση τον Τζέρεμι Άιρονς, οι υπόλοιποι ηθοποιοί εμφανίζονται σε ρόλους-καρικατούρες. Στα αρνητικά συγκαταλέγεται και η ανύπαρκτη σχεδόν αίσθηση κινδύνου που διατρέχουν οι «ήρωες» στη πορεία τους. Ανύπαρκτη γιατί οι δυνάμεις του κακού δε πείθουν ούτε μία στιγμή. Ειδικά οι Urgals, μοιάζουν απλώς εθελοντές που τους «φορτώνουν» ξύλο οι πρωταγωνιστές. Όσο για τους Razac, θα έπρεπε να είχαν περισσότερο χρόνο συμμετοχής και μια πιο εξειδικευμένη παρουσίαση της «φύσης» τους. Τέλος, η απουσία νυχτερινών σκηνών στην ερημιά στη διάρκεια του κυνηγητού ενισχύουν αυτή την αίσθηση. Μάλλον οι κακοί κοιμούνται τη νύχτα.


7. Κώδικας Da Vinci – Νταν Μπράουν

Το απόλυτο παγκόσμιο μπεστ σέλερ της τελευταίας δεκαετίας που ανέδειξε ‘το φαινόμενο Νταν Μπράουν’ μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη από τον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη Ρον Χάουαρντ. Τον ρόλο του περίφημου καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγκτον υποδύεται ο βραβευμένος με Όσκαρ Τομ Χανκς, ενώ τη γοητευτική Σοφί Νεβό ενσαρκώνει η( Αμελί) Οντρέ Τοτού, davinci-codeπλαισιωμένοι από ένα καστ αξιώσεων. Η αστυνομική ιστορία παντρεύεται με στοιχεία θρίλερ, μυστικισμού, θρησκείας και ιστορίας της τέχνης σε μία πλοκή που φιλοδοξεί να κλονίσει ανεπανόρθωτα τα θεμέλια του δυτικού πολιτισμού.  Η μεγαλύτερη συνομωσία των τελευταίων 2000 χρόνων αποκαλύπτεται σταδιακά μέσα από ένα ανελέητο κυνηγητό ανάμεσα σε σύμβολα, αναγραμματισμούς, μνημεία, και κρυπτόλεξα!


8. Το σπίτι των πνευμάτων – Ιζαμπέλ Αλιέντε

Αυταρχικός πατέρας, άδικος και δεινός εργοδότης, άσπλαχνος και κακός αδελφός, άπιστος σύζυγος, ο φιλόδοξος ήρωας της ταινίας, Esteban Trueba (Jeremy Irons), παντρεύεται τη νεαρή, όμορφη και παράξενη Clara (Meryl Streep) αφού πρώτα έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια να χτίσει τη μικρή αυτοκρατορία του.Η εξιστόρηση της ανάστατης πολιτικά εποχής με την παράλληλη αφήγηση της έντονης ερωτικής ιστορίας, backdrop3771κατατάσσει τη συγκεκριμένη κινηματογραφική εμπειρία, σαν μια από τις σπουδαιότερες για τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Με θέμα ερωτικό και πολιτικοκοινωνικό, θα μπορούσε εύκολα κάποιος να ξεγελαστεί, από τα πρώτα λεπτά κυρίως, και να την χαρακτηρίσει ακόμη και σαν θρίλερ.
Μια ταινία που μένει χαραγμένη στην μνήμη και τη καρδιά του θεατή από τη πρώτη κιόλας φορά που θα γίνει μάρτυρας της Χιλιανής αυτής ιστορίας.


9. Το όνομα του ρόδου – Ουμπέρτο Έκο

Ένας Βρετανός φραγκισκανός μοναχός (Σόν Κόνερι), διάσημος για την πνευματική του οξύνοια, μεταβαίνει σ’ ένα μοναστήρι Βενεδικτίνων. Στο πλάι του βρίσκεται ο μαθητευόμενός του, ο έφηβος Άντσο (Κρίστιαν Σλέιτερ), την εκπαίδευση του οποίου έχουν εμπιστευτεί στον μοναχό οι πάτρονοί του. Το μοναστήρι στο οποίο καταφθάνουν βρίσκεται σε βαρύ πένθος. Ένας ανεξήγητος θάνατος τρομοκρατεί τη μονή. Ο μοναχός προσκαλείται να λύσει το μυστήριο του θανάτου, η άφιξή του όμως πυροδοτεί μια σειρά φόνων που δείχνουν να συνδέονται μ’ ένα σπάνιο βιβλίο η ύπαρξη του οποίου αμφισβητείται. the-name-of-the-roseΗ μεταφορά από τον Ζαν Ζακ Ανό και το σοφά επιλεγμένο καστ ηθοποιών, (Σόν Κόνερι, Μάρεϊ Άμπρααμ, Κρίστιαν Σλέιτερ),  συγκλονίζουν ακόμα και μετά από τόσα χρόνια, σε κάθε προβολή της ταινίας. Ο σκηνοθέτης στηριζόμενος στο επίπεδο του Κόνερι, αρχίζει να ξετυλίγει το νήμα της ιστορίας γύρω απ’ αυτόν. Οι δυνατές περιγραφές του βιβλίου, αποδίδονται με σκηνές έντονης πυγμής και ρεαλισμού. Το βιβλίο και η ταινία «Το Όνομα του Ρόδου»,  αποτελούν μια ευχάριστη σύγκριση, καθώς και τα δύο αγγίζουν την πληρότητα χωρίς να υπερκαλύπτει το ένα το άλλο.


10. Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϋ Πατρίτσια Χάισμιθ

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50 στη Νέα Υόρκη, ο εκατομμυριούχος εφοπλιστής Χέρμπερτ Γκρίνλιφ, ζητά από τον νεαρό Τομ Ρίπλεϊ να ταξιδέψει μέχρι την Ιταλία για να πείσει το γιο του, Ντίκι, να επιστρέψει στην Αμερική. Ο κύριος Ρίπλεϊ, που έχει προσποιηθεί ότι γνωρίζει τον Ντίκι, πηγαίνει στην Ιταλία για να τον βρει και γοητεύεται από τον πλούσιο και ανέμελο τρόπο ζωής του. Ο Ντίκι και η αρραβωνιαστικιά του, Μαρτζ, θα τον ξεναγήσουν στα μικρά χωριά της Νότιας Ιταλίας και ο Ρίπλεϊ θα νιώσει έντονη έλξη προς το πρόσωπο του Ντίκι, ο οποίος γίνεται το τέλειο πρότυπο προς μίμηση.backdrop2798 Ο αρχικά φιλικός Ρίπλεϊ θα αποδειχθεί απρόβλεπτος και σατανικός και θα προσπαθήσει να κλέψει τη ζωή του Ντίκι.Η ταινία κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους των Ηνωμένων Πολιτειών στις 25 Δεκεμβρίου 1999. Έλαβε εξαιρετικά σχόλια από τους κριτικούς ενώ έγινε και μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, αποφέροντας 128,7 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Έλαβε πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων Διασκευασμένου Σεναρίου και Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του Τζουντ Λο.

 

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s