Συζήτηση με τον Αύγουστο Κορτώ

Ο Αύγουστος Κορτώ (ψευδώνυμο του Πέτρου Χατζόπουλου, Θεσσαλονίκη, 1979) είναι Έλληνας συγγραφέας και μεταφραστής.
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε στην Ιατρική σχολή του ΑΠΘ, χωρίς να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Το 1999 δημοσίευσε την πρώτη συλλογή διηγημάτων του, το Βιβλίο των βίτσιων, και έκτοτε ασχολείται συστηματικά με τη συγγραφή και τη μετάφραση. Ζει πλέον στην Αθήνα, στα Εξάρχεια.
Στα πρώτα βιβλία του ήταν επηρεασμένος από τα έργα του μαρκήσιου Ντε Σαντ, σε επόμενα όμως πραγματεύεται θέματα όπως ο θάνατος, η κατάθλιψη (την οποία αντιμετώπισε και ο ίδιος), η μητρότητα και η αγάπη. Επιρροή στο έργο του είχε η αυτοκτονία της μητέρας του. Η ζωή της αποδίδεται μυθιστορηματικά στο Βιβλίο της Κατερίνας που έχει μεταφερθεί και στο θέατρο.
Εκτός από μυθιστορήματα, έχει γράψει ποιήματα, θεατρικά, παιδικά έργα και μεταφράζει κυρίως σύγχρονη αμερικανική πεζογραφία. Έγραψε ακόμη το σενάριο και τη μουσική της ταινίας Τεστοστερόνη του Γιώργου Πανουσόπουλου. Είναι, τέλος, παραγωγός σε διαδικτυακούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Ο Κορτώ είναι ακτιβιστής κατά των διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, ενώ έχει δεχτεί και λεκτικές επιθέσεις για τις θέσεις του. Τον Νοέμβριο του 2014 παντρεύτηκε στην πολιτεία της Νέας Υόρκης τον σύντροφό του. Στις 25 Ιανουαρίου 2016 υπέγραψε σύμφωνο συμβίωσης μαζί του, όντας από τα πρώτα ομόφυλα ζευγάρια που σύναψαν σύμφωνο την πρώτη μέρα ισχύος του στην Ελλάδα.

mg_3630

Σήμερα είναι εδώ μαζί μας για να μιλήσουμε για  την κοινωνία του σήμερα, για την ζωή του και φυσικά για βιβλία.

Κατ’ αρχήν θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε που μας κάνετε την τιμή να μιλήσετε στο LovArt’s Corner.

  • «Αύγουστος Κορτώ» λοιπόν, γιατί αυτό το ψευδώνυμο και όχι κάποιο άλλο; Έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία για εσάς;

Το πρώτο συνθετικό του είναι ένας ταπεινός φόρος τιμής στον Στρίντμπεργκ, που σημάδεψε τα εφηβικά μου χρόνια, και το δεύτερο, ένα τυχαίο γαλλικό επώνυμο. Όταν γούγκλαρα ‘Auguste Corteau’ στο πρωτόγονο ακόμα Google το ’98, δεν μου έβγαλε αποτελέσματα, οπότε το οικειοποιήθηκα.

  • Μάθαμε ότι έχετε σπουδάσει στην Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ, χωρίς να ολοκληρώσετε τις σπουδές σας. Τι σας έκανε να πάρετε την απόφαση να αποχωρήσετε από τις σπουδές σας;

8c484562255453c6a1a86fcd3252efa9Η ιατρική είναι μια συναρπαστική, πολύτιμη επιστήμη, αλλά απαιτεί να αφοσιωθείς στον καθημερινό της αγώνα – κι εμένα ο χρόνος μου ήταν ήδη κυριευμένος απ’ τη μανία της γραφής.

  • Γνωρίζουμε ότι ασχολείστε με τον ακτιβισμό, ιδιαίτερα κατά των διακρίσεων λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, θέλετε να μας πείτε δύο λόγια για αυτό;

Κάνω το ελάχιστο που μπορώ, ώστε ο δεκαεξάρης του μέλλοντος να ζει σ’ έναν κόσμο απαλλαγμένο απ’ το μίσος και τις ανισονομίες που κατέτρυχαν τον κόσμο στον οποίο μεγάλωσα.

  • Η ενασχόληση σας με την συγγραφή ήταν κάτι το οποίο είχατε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού σας ή ήταν κάτι που προέκυψε σε ένα συγκεκριμένο στάδιο της ζωή σας;

14741028_557349817804512_1281163048_nΌχι, ποτέ δεν ονειροπόλησα μια συγγραφική σταδιοδρομία ως παιδί ή ως έφηβος. Απλώς κάποια στιγμή άρχισα να γράφω, πυρετωδώς, κι έκτοτε δεν έχω σταματήσει.

  • Υπάρχει κάποιος συγγραφέας που επηρέασε το συγγραφικό σας ύφος;

Ουκ έστιν αριθμός των επιρροών μου, καθώς πληθαίνουν συνέχεια. Είμαι δεινός κλέφτης συγγραφικών φωνών που με συνεπαίρνουν.

  • Δεν αγαπάτε τόσο να συγγράφετε μια συγκεκριμένη ιστορία, όσο να μας παραθέτετε αποσπασματικά, διάφορα χιουμοριστικά συμβάντα. Αυτό από πού προκύπτει;

Η ευθυμογραφία είναι η μία πλευρά – η αμιγώς ιλαρή – της συγγραφικής μου φύσης. Η άλλη προτιμά τις ευθύγραμμες, παραδοσιακές αφηγήσεις.

  • Στα βιωματικά βιβλία σας, έχετε προσθέσει αποσπάσματα που δεν είναι καθαρά βιωματικά, αλλά αποκύημα της φαντασίας σας;

Δεν χρειάστηκε να το κάνω – η πραγματικότητα είναι αξεπέραστη.

  • Όσο δραματικό και να είναι αντικειμενικά ένα συμβάν, υφολογικά πάντα μας το παραθέτετε με χιούμορ και κέφι. Είναι στοιχεία που ποτέ δεν αποχωρίζεστε. Τι σας κάνει να ακολουθείτε αυτό το ύφος; Είναι ταυτόχρονα και στάση ζωής;

14798787_557344274471733_1822104674_nΜηχανισμός επιβίωσης είναι ο αυτοσαρκασμός. Χάρη σε δαύτον έμεινα ζωντανός στις εσχατιές της απελπισίας, οπότε τον χρησιμοποιώ αντανακλαστικά και στην εξιστόρηση της ζωής μου.

  • Στο «Το βιβλίο της Κατερίνας», μας καταθέτετε ένα μεγάλο κομμάτι από τον εαυτό σας. Τι σας έκανε να θέλετε να το μοιραστείτε με τους αναγνώστες σας;

Κουβαλούσα τόσα χρόνια τη μητέρα μου μέσα από διαδοχικές κι 9789601651330-200-0787709ετερόκλητες μητρικές φιγούρες των βιβλίων μου, που ήταν επόμενο κάποια στιγμή να γράψω την ιστορία της Κατερίνας καθαρά, χωρίς μυθοποιήσεις.

  • Σας δυσκόλεψε συναισθηματικά η συγγραφή του;

Καθόλου. Οι ιστορίες που έχω ζήσει γράφονται με τρόπο αυτόματο και πυρετώδη. Το αισθηματικό τους κατάλοιπο είναι άλλο καπέλο – και κάθε φορά μου παίρνει μήνες να το διαχειριστώ.

  •  Εκτός από συγγραφέας, φυσικά, είστε κ ένας εξαιρετικός μεταφραστής. Θα μας προτείνετε 3 βιβλία που έχετε μεταφράσει τα οποία αξίζει, πραγματικά να διαβάσουμε;

Τα βιβλία της Άννι Πρου, όλα τους, τον ‘Ξένο στο χώμα’ του Φώκνερ, και τα δύο τελευταία βιβλία του Σάλιντζερ. Πρόκειται για δύστροπα αναγνώσματα, ιδίως στην περίπτωση των Φώκνερ και Σάλιντζερ, αλλά για μένα υπήρξαν λυτρωτική, αποκαλυπτική εμπειρία.

pizap-com14768671125311

  • Πιστεύετε ότι η εποχή μας, μια εποχή κρίσης πολιτιστικής και οικονομικής έχει επηρεάσει τον χώρο του βιβλίου; Αν ναι, με ποιο τρόπο;

Ολόκληρη η κοινωνία, οι αγώνες και οι απολαύσεις της, συνδέονται άρρηκτα με τις διακυμάνσεις της οικονομίας. Πίσω από κάθε επανάσταση, εκτός από φρικώδεις κοινωνικές ανισότητες, βρίσκονταν εξίσου αβυσσαλέες οικονομικές ανισότητες. Αλίμονο, λοιπόν, αν το βιβλίο έμενε αλώβητο απ’ την κρίση. Αλλά θα επιβιώσει, όπως επιβιώνει πάντα.

  •  Κλείνοντας και αφού σας ευχαριστήσουμε θερμά για τη συνέντευξη, θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα επόμενα συγγραφικά σας πλάνα;

b212483Προς το παρόν ταχταρίζω το νέο χάρτινο παιδάκι μου, το ‘Μικρό χρονικό τρέλας’.


Βιβλιογραφία

  • Το βιβλίο των βίτσιων, 1999
  • Ραμπαστέν, 1999
  • Το τετράγωνο, 2000
  • Στοιχειωμένος, 2001
  • Ο γλύπτης του δρόμου, 2002
  • Ανιμάλ, 2002
  • Οι νεράιδες του Μαν, 2003
  • Ο γιος της Τζοκόντα, 2003
  • Η λύσσα, 2004
  • Αυτοκτονώντας ασύστολα, 2005
  • Ο δαιμονιστής, 2007
  • Ο αφανισμός του Νίκου, 2008
  • Δεκαέξι, 2010
  • Τα ορφανά, 2012
  • Ο ταξιτζής των ουρανών, 2012
  • Ο άνθρωπος που έτρωγε πολλά, 2012
  • Το βιβλίο της Κατερίνας, 2013
  • Η βιογραφία μιας σκύλας, 2013
  • Επειδή είναι η καρδιά μου, 2014
  • Αυτογονία, 2014
  • Η λύσσα, 2014
  • Έρως ανίκατε μάσαν, 2015
  • Νεοελληνική Μυθολογία, 2016
  • Δεκάδες μεταφράσεις μυθιστορημάτων και άλλων έργων.[1]
  • Μικρό χρονικό τρέλας (αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, εκδόσεις Πατάκη).
Advertisements

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s