Τα διαβάσαμε και μας άρεσαν

Σκακιστική Νουβέλα – Stefan Zweig

Αυτό το βιβλίο το λάτρεψα. Ο Τσβάιχ μέσα σε 120 σελίδες κατάφερε να δημιουργήσει ένα πραγματικό αριστούργημα. Ένα έργο το οποίο γράφτηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, με θέμα, την αλαζονεία της ανθρώπινης φύσης, την μονομανία και την ψυχική φθορά, στον αγώνα του ανθρώπου για επιβίωση. Όλα αυτά με φόντο το ασπρόμαυρο σκηνικό μιας σκακιέρας.
Ανήκει στην λίστα με τα αγαπημένα μου πλέον.

Υ.Γ. Δε μπορώ θα το πω. Το ξύλινο ανθρωπάκι στο εξώφυλλο, πιάνει αυτό που νομίζω;

Υπόθεση από το οπισθοφυλλο του βιβλίου:

Η ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΗ ΝΟΥΒΕΛΑ, το τελευταίο αριστούργημα του ΣΤΕΦΑΝ ΤΣΒΑΪΧ, δημοσιεύτηκε το 1943 στη Στοκχόλμη. Μεταθανάτια έκδοση, αφού ό συγγραφέας αυτοκτόνησε τον προηγούμενο χρόνο μαζί με τη δεύτερη γυναίκα του στη Βραζιλία, τον τόπο όπου πήγε το 1940 αυτοεξόριστος. Θεωρούσε την καταστροφή της Ευρώπης στη δεκαετία του ’40 ως την καταβαράθρωση όλου του τού έργου. Ή Σκακιστική νουβέλα αποτελεί μια μόλις καλυμμένη εξομολόγηση.
Στο πλοίο, με δρομολόγιο από τη Νέα Υόρκη στο Ρίο και το Μπουένος Άιρες, όπου αρκετοί Ευρωπαίοι επιβάτες, φεύγοντας μακριά από τη βία και τη σύγχυση του ναζισμού, αναζητούν καταφύγιο στην Αργεντινή και τη Βραζιλία ως τόπο εξορίας και ελπίδας, ό δρ. Μπ. αντιμετωπίζει σε μια παρτίδα σκακιού τον Μίρκο Τσέντοβιτς, τον σκοτεινό παγκόσμιο πρωταθλητή.
Ό συγγραφέας αναπτύσσει με μεγαλειώδη τρόπο το θέμα του πνευματικού εγκλεισμού πού δεν μπορεί να βρει διέξοδο παρά στην τρέλα. Ό δρ. Μπ., πριν ταξιδέψει, υπέστη από τούς ναζί μια ιδιαίτερη φυλάκιση σ’ ένα εντελώς άδειο δωμάτιο ξενοδοχείου, χωρίς τίποτα να μπορεί ν’ απασχολήσει ή να διασκεδάσει το μυαλό του, μέχρι πού ανακάλυψε ένα εγχειρίδιο με παρτίδες σκακιού πού άρχισε ν’ αποστηθίζει και να ξαναπαίζει από μνήμης. Έχοντας εξαντλήσει τις πηγές του βιβλίου, το μυαλό του τον οδήγησε σε παρτίδες με αντίπαλο τον εαυτό του κι έτσι άρχισε να υποβάλλεται σε μια σχιζοφρενική διάλυση πού επρόκειτο να αποβεί μοιραία.
Στο αφήγημα απεικονίζεται ή πάλη τού πνεύματος και της φαντασίας -χαρακτηριστικά του παλαιού κόσμου- ενάντια στον εσωτερικό δαίμονα και την πεισματική λογική της σύγχρονης βαρβαρότητας.

Σελίδες  117

Eκδόσεις  Άγρα  (2011)


Η καταγγελία – Bandi

Το απόλυτο δυστοπικό βιβλίο. Βορεια Κορέα φίλε μου… εκεί που η πραγματικότητα ξεπερνά τη πιο νοσηρή φαντασία. Ναι … και οι πρόγονοι του Κιμ Γιονγκ Ουν το ίδιο προβληματικοί ήταν.
Εφτά συγκλονιστικά διηγήματα που είναι αδύνατον να μη σε «ταρακουνήσουν». Πραγματικά, κάτι πάει λάθος σ΄αυτόν το κόσμο. Το ανθρώπινο είδος, νομίζω πως το παραξήλωσε.

Υπόθεση από το οπισθοφυλλο του βιβλίου:

Μια οικογένεια εξορίζεται από την πρωτεύουσα Πιονγιάνγκ εξαιτίας του γιου της, ο οποίος παθαίνει νευρικές κρίσεις όποτε βλέπει πορτρέτα του Καρλ Μαρξ ή του Κιμ Ιλ-σουνγκ. Ένας γιος αγωνίζεται να βγάλει άδεια ταξιδιού για να επισκεφθεί την ετοιμοθάνατη μητέρα του, που ζει στο γειτονικό χωριό. Ένας άντρας αποφασίζει να αυτομολήσει, απογοητευμένος από το κληρονομικό ταξικό σύστημα της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κορέας. Μια γιαγιά, όταν συναντάει τον Κιμ Ιλ-σουνγκ στο δρόμο, τον προσφωνεί με τρυφερότητα “Πατέρα και Μεγάλο Ηγέτη” – περιστατικό που θα εκμεταλλευτεί η επίσημη προπαγάνδα.
Φυγαδευμένες παράνομα από τη Βόρεια Κορέα, γραμμένες “με δάκρυα από αίμα”, οι ιστορίες αυτές έχουν προκαλέσει μεγάλη αίσθηση στη Δύση, καθώς αποτελούν μια σπαρακτική ανθρώπινη ματιά στη ζωή κάτω από το τελευταίο απόλυτα ολοκληρωτικό καθεστώς του πλανήτη. Πέρα από τη λογοτεχνική τους αξία, η δημοσίευσή τους θέτει σε κίνδυνο την ίδια τη ζωή του συγγραφέα, αν ποτέ η πραγματική του ταυτότητα γίνει γνωστή.
Η συλλογή διηγημάτων Η καταγγελία είναι η λογοτεχνική μαρτυρία ενός συγγραφέα που, ζώντας σε συνθήκες πραγματικής κόλασης, κατόρθωσε να διαφυλάξει τη δημιουργική του ευαισθησία και την ακεραιότητά του.

Ο “Μπαντί” (ψευδώνυμο που σημαίνει “πυγολαμπίδα”) είναι Βορειοκορεατης συγγραφέας, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας Συγγραφέων της Γιο-σε ον. Αφότου βίωσε το φοβερό λιμό που έπληξε τη χώρα του στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και κυρίως τη δεκαετία του 1990, ο Μπαντί έγινε δριμύς επικριτής του βορειοκορεατικού καθεστώτος, κατηγορώντας το για το μαζικό υποσιτισμό και την κακουχία του λαού του. Αν ποτέ αποκαλυφθεί η πραγματική ταυτότητα του και συλληφθεί, είναι βέβαιο ότι ο Μπαντί θα αντιμετωπίσει τη θανατική ποινή. Το κίνητρο που τον ωθεί να ρισκάρει τη ζωή του ασκώντας κριτική στο καθεστώς της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κορέας, δεν είναι άλλο παρά το συναίσθημα μιας αβάσταχτης αγανάκτησης για την πείνα, τις κακουχίες και την απομόνωση που το καθεστώς έχει επιβάλει στους Βορειοκορεάτες.

Σελίδες 256

Εκδόσεις Παπαδόπουλος (2016)


Αντίλαλοι Νεκρών – Johan Theorin

Ο πεντάχρονος γιος της Τζούλια Ντάβιντσον εξαφανίστηκε ένα πρωινό του 1972 χωρίς ποτέ να βρεθεί ούτε ένα ίχνος του. Είκοσι χρόνια περίπου αργότερα, ο Γέρλοφ (πατέρας της Τζούλια) λαμβάνει με το ταχυδρομείο ένα παιδικό παπούτσι. Μαντέψτε ποιανού είναι. Από το σημείο αυτό και έπειτα ο Γέρο-Γέρλοφ και η κόρη του, προσπαθούν να ενώσουν τα κομμάτια του πάζλ ώστε να λύσουν το μυστήριο της εξαφάνισης.
Όμορφη αστυνομική περιπέτεια με μπόλικη δόση μυστηρίου. Μοναδική μου ένσταση; Οι ηρώες. Πιο κρύοι και από… υγρό άζωτο φίλε μου.

Υπόθεση από το οπισθοφυλλο του βιβλίου:

Μπορεί ποτέ να αποδεχθείς την εξαφάνιση του παιδιού σου; Η Γιούλια Ντάβιντσον δεν τα έχει καταφέρει. Ο πεντάχρονος γιος της εξαφανίστηκε πριν από είκοσι χρόνια στο σουηδικό νησί Έλαντ. Ποτέ δεν βρέθηκε ούτε ίχνος του.
Μέχρι που ο γερο-καπετάνιος πατέρας της Γιούλια λαμβάνει με το ταχυδρομείο ένα παιδικό παπούτσι. Αμέσως ο παππούς και η τσακισμένη Γιούλια αρχίζουν να συνθέτουν το παζλ του παρελθόντος. Όλες οι ενδείξεις οδηγούν σ’ έναν ντόπιο, τον Νιλς Καντ, που είναι γνωστό πως απολάμβανε τον πόνο των άλλων. Αλλά ο Νιλς Καντ έχει πεθάνει τη δεκαετία του 1960. Ποιος λοιπόν είναι ο ξένος που περιπλανιέται στις ερημιές του νησιού όταν πέφτει το σκοτάδι; Σύντομα θα φανεί ολοκάθαρα ότι κάποιος θέλει να βάλει τέρμα στην αναζήτηση της Γιούλια και ότι οι έρευνές της έχουν πλησιάσει την αλήθεια πολύ περισσότερο απ’ ό,τι φαντάζεται.

Σελίδες 528

Eκδόσεις METAIXMIO (2015)


Ο κλέφτης του πάντοτε – Clive Barker

Ενα όμορφο με έντονο το σουρεαλιστικό στοιχείο παραμύθι γεμάτο συμβολισμούς που πραγματικά καθηλώνει κάθε αναγνώστη (ανεξαρτήτως ηλικίας).Ο Barker έστησε περίτεχνα ένα περίεργο και ονειρικά φτιαγμένο κόσμο ,φλερτάροντας με τη φαντασία μας την οποία και την οδηγεί σε μονοπάτια που ξεφευγουν απο τη σφαίρα και τα όρια της λογικής.

Υπόθεση από το οπισθοφυλλο του βιβλίου:

Το Σπίτι των Γιορτών του κου Χουντ υπάρχει εδώ και χίλια χρόνια, καλωσορίζοντας αμέτρητα παιδιά στην αγκαλιά του. Είναι ένας τόπος θαυμάτων, όπου κάθε παιδικό καπρίτσιο μπορεί να ικανοποιηθεί. Υπάρχει, βέβαια, ένα τίμημα. Αλλά ο νεαρός Χάρβεϋ Σουίκ, βαριεστημένος από τη ζωή του και σαγηνευμένος από τα θαύματα του κου Χουντ, δεν σκέφτεται τις συνέπειες. Μόνο όταν το Σπίτι δείχνει πια το σκοτεινό του πρόσωπο – όταν ο Χάρβεϋ ανακαλύπτει τα δύσμοιρα πλάσματα που ζουν στις σκιές του – αρχίζει να αμφιβάλλει για τα φιλανθρωπικά αισθήματα του κου Χουντ. Όμως το Σπίτι και ο μυστηριώδης αρχιτέκτονάς του δεν πρόκειται ν’ αφήσουν ελεύθερο τον αιχμάλωτό τους δίχως μάχη. Ο κος Χουντ έχει σχέδια για το νέο του φιλοξενούμενο, γιατί η ψυχή του Χάρβεϋ λάμπει φωτεινότερα απ’ όλες τις ψυχές που συνάντησε σ’ αυτά τα χίλια χρόνια…

Σελίδες 210

Eκδόσεις ΟΞΥ  (2011)


Το κορίτσι με το χιόνι στα μαλλιά – Ninni Schulman

«Το κορίτσι με το χιόνι στα μαλλιά» είναι ένα εξαιρετικό αστυνομικό μυθιστόρημα το οποίο είναι βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

Ίσως είναι το μοναδικό Σκανδιναβικό βιβλίο που έχω διαβάσει, του οποίου οι ήρωες είναι άμεσοι και προσιτοί και όχι κρυόκωλοι και μίζεροι που για να σκάσουν ένα χαμόγελο πρέπει να τους γαργαλήσεις την πατούσα με φτερό χήνας.

Η δημοσιογράφος Μαγκνταλένα Χάνσον, έπειτα από έναν οδυνηρό χωρισμό, αφήνει τη Στοκχόλμη και την δουλειά της, μετακομίζοντας μαζί με τον εξάχρονο γιο της Νιλς, στη πόλη που έζησε τα παιδικά της χρόνια, τη μικρή και «ήσυχη» πόλη του Χάγκφορ. Η μονοτονία της καινούργιας της ζωής, όπου εργάζεται ως δημοσιογράφος στην τοπική εφημερίδα «σπάει», έπειτα από την εξαφάνιση της δεκαεξάχρονης Χέντας, αλλά και της ανακάλυψης του πτώματος μιας έφηβης, της οποίας ο θάνατος προήλθε από εξ΄επαφής πυροβολισμό.
Η συγγραφέας με αριστοτεχνικό τρόπο καταφέρνει να καθηλώσει τον αναγνώστη, προσφέροντάς του άφθονη δόση αγωνίας και δράσης.

Υπόθεση από το οπισθοφυλλο του βιβλίου:

Ύστερα από ένα δύσκολο διαζύγιο, η δημοσιογράφος Μαγκνταλένα Χάνσον εγκαταλείπει τη Στοκχόλμη και μαζί με τον εξάχρονο γιο της Νιλς, εγκαθίσταται στη γενέτειρά της, τη μικρή και ήρεμη πόλη του Χάγκφορ, αφήνοντας πίσω της τη συναρπαστική δουλειά σε μια μεγάλη εφημερίδα.

Πάνω που αναρωτιέται αν η ζωή στην εξοχή και η εργασία στην τοπική εφημερίδα είναι υπερβολικά μονότονες, ένα έγκλημα συνταράσσει τη μικρή κοινωνία του Χάγκφορ καθώς ανακαλύπτεται το γυμνό πτώμα μιας νεαρής κοπέλας με ίχνη από πυροβολισμό στο κεφάλι. Μήπως το πτώμα συνδέεται με την υπόθεση της πρόσφατης εξαφάνισης της δεκαεξάχρονης Χέντας;

Καθώς η τοπική αστυνομία αδυνατεί να εξιχνιάσει μια τόσο περίπλοκη υπόθεση, η Μαγκνταλένα αποφασίζει να κάνει τη δική της έρευνα. Ενώ το δημοσιογραφικό δαιμόνιο παλεύει με τη συναισθηματική εμπλοκή της στην εξαφάνιση του κοριτσιού και απειλητικά μηνύματα αρχίζουν να φτάνουν στο κινητό της, πολύ σύντομα συνειδητοποιεί, πως στη φιλήσυχη πόλη που ήξερε τόσο καλά υπάρχουν άνθρωποι που έκαναν τα πάντα για να μην αποκαλύψουν τα μυστικά τους….

 Σελίδες 399

Eκδόσεις ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (2016)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s