Το απόσπασμα της Πέμπτης: «Όνειρο μέσα σε όνειρο» Εντγκαρ Αλαν Πόε

Απόσπασμα – Όνειρο μέσα σε όνειρο

Δέξου ετούτο το φιλί στο μέτωπό σου!
Και τώρα που χωρίζουμε,
Άφησε να σου πω-
Ότι οι μέρες μου εκύλησαν μέσα στ΄ όνειρο
Είναι αλήθεια, όπως το λεγες΄
Αν, όμως, η ελπίδα πέταξε
Μες σε μια νύχτα ή μια μέρα,
Μες σ΄ ένα όραμα ή μες στο τίποτα,
Είναι γι΄  αυτό λιγότερο χαμένη;
Όλα όσα βλέπουμε ή ό, τι φαινόμαστε
Όνειρο είναι μέσα σε όνειρο…

Στέκομαι ανάμεσα στο βογγητό
Μιας θαλασσοδαρμένης ακτής,
Και μες στα χέρια μου κρατώ
Κόκκους χρυσούς της άμμου-
Πόσοι λίγοι! Κι όμως πως γλιστράνε
Από τα δάχτυλά μου και βαθιά πάνε,
Καθώς θρηνώ-καθώς θρηνώ!
Θεέ μου! μήπως θα μπορούσα
Μέσα στο χέρι πιο σφιχτά να τους κρατούσα;
Θεέ μου! πως θα κατορθώσω
Μόνο ένα απ΄ το ανίλεο κύμα να γλιτώσω;
Όλα όσα βλέπουμε ή ό, τι φαινόμαστε
Όνειρο είναι μονάχα μέσα σε όνειρο;

(Μετάφραση Στ. Μπεκατώρος)


Σαν σήμερα στις 19 Ιανουαρίου 1809 ήρθε στην ζωή ο Εντγκαρ Αλαν Πόε (1809-1849). Αμερικανός ποιητής, διηγηματογράφος και κριτικός της λογοτεχνίας, από τους σημαντικότερους και πιο πολυδιαβασμένους συγγραφείς στον κόσμο.
Ο Πόε ήταν πολυδιάστατη προσωπικότητα με καταστροφικές τάσεις. Η αγάπη του για το αλκοόλ και την χαρτοπαιξία σφράγισαν την ζωή του, ενώ ο θάνατος του αποτελεί ένα μυστήριο ακόμη και σήμερα.
Η λογοτεχνική του παρουσία είναι και η ίδια δυσερμήνευτη. Στην ποίηση του συνδυάζει το ρομαντικό στοιχείο με το σατανικό. Ο ίδιος πίστευε ότι πρέπει να υπηρετεί το συναίσθημα και την ομορφιά και όχι την αλήθεια. Έτσι έδινε καίρια σημασία στο γλωσσικό και μετρικό πλούτο, συνθέτοντας μεγάλα αριστουργήματα.
Η τεράστια συμβολή του όμως έγινε με τα διηγήματα. Ο Πόε επιβλήθηκε ως ο δημιουργός του αστυνομικού διηγήματος, καθώς υπήρξε ο πρώτος που καθιέρωσε όλα τα μοτίβα που μας είναι σήμερα οικεία, όπως π.χ. το σχολαστικό αντικονφορμιστή αστυνόμο- λαγωνικό, με τον πιστό σύντροφο του, το φαινομενικά άλυτο πρόβλημα και την λύση με τη θαυμαστή λογική ερμηνεία της.
Μνεία πρέπει να γίνει, για την αξία του Πόε ως κριτικού λογοτεχνίας (οι καυστικές παρατηρήσεις του, δημιούργησαν φανατικούς εχθρούς), για την οξυδέρκεια, του τις απόψεις του και για τους κανόνες που διατύπωσε για την σωστή δομή του διηγήματος.
Στην χώρα του το έργο του δεν εκτιμήθηκε όσο θα περίμενε κανείς, ενώ στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Γαλλία αναγνωρίστηκε ως μία σημαντική προσωπικότητα πολύ νωρίς.
Όποιες και αν είναι οι διαφωνίες γύρω από τον Πόε παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους και πιο δημοφιλείς αμερικάνους συγγραφείς παγκοσμίως ενώ η προσφορά του στον χώρο των Γραμμάτων είναι αναμφισβήτητη.
Από τα σημαντικότερα έργα του είναι στην Ποίηση: (1845) The Raven, (1849) Annabel Lee
Διηγήματα: (1841) (Οι δολοφονίες της Οδού Νεκροτομίου) ( (1842) (Η Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου), (1843) (Ο Μαύρος Γάτος)
Πραγματείες, δοκίμια (1846) (Η Φιλοσοφία της Σύνθεσης), (1848) (Εύρηκα)

Advertisements

Nikoleta

Αγαπάω τα βιβλία και την ιστορία, να ασχολούμαι με βιογραφίες ανθρώπων που έζησαν κάποτε και να ξεθάβω τα πιο κρυφά τους μυστικά. Μα πιο πολύ απο όλα έχω πάθος με την λογοτεχνία. Μπορώ να περάσω ατελείωτες ώρες παρέα με ένα καλό βιβλίο σε σημείο που να ξεχάσω να φάω και να κοιμηθώ, και φυσικά μου αρέσει να μιλάω για όλα αυτά. Οπότε... ναι, έχω σκοπό να ζαλίσω πολύ κόσμο... Σχολιάζω βιβλια στο goodreds, εδώ θα βρείτε το προφίλ μου https://www.goodreads.com/user/show/13362307-nikoleta. Προσφάτως έγινα αρχισυντάκτρια της στήλης βιβλίου της ιστοσελίδας Maxmag. Μπορείτε να διαβάσετε κείμενα μου κ εκεί.

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s