Ο ιμπρεσιονισμός του Κλώντ Μονέ (1840-1926)

Ο ιμπρεσιονισμός ως κίνημα και καλλιτεχνικό ρεύμα είναι πιο κοντά στον άνθρωπο και ικανοποιεί τις αισθήσεις του. Αναπτύχθηκε στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στο χώρο της ζωγραφικής, ωστόσο επηρέασε τη λογοτεχνία και τη μουσική.

Impression, Sunrise, (Εντύπωση, Ανατολή ηλίου), Ελαιογραφία σε μουσαμά, 48Χ53εκ

Ο όρος ιμπρεσιονισμός πιθανόν προήλθε από το έργο του Κλωντ Μονέ Impression, Sunrise. Τα ιμπρεσιονιστικά έργα ακτινοβολούν φωτεινά διακοσμητικά χρώματα. Κύριο χαρακτηριστικό του, εκτός από τα ζωντανά χρώματα, είναι ότι οι συνθέσεις γίνονται σε εξωτερικούς χώρους, συχνά υπό ασυνήθιστες οπτικές γωνίες, και η έμφαση στην αναπαράσταση του φωτός.

Στόχος των ζωγράφων που εντάσσονται σε αυτή την τάση είναι η θέλησή τους να αποτυπώσουν την άμεση εντύπωση (impression) που προκαλεί ένα αντικείμενο ή μια καθημερινή εικόνα. Για τον λόγο αυτό οι πινελιές τους είναι γρήγορες και οι πίνακες ολοκληρώνονται μέσα σε μερικά λεπτά, προτού προλάβει το σκηνικό και τα χρώματα μπροστά τους να αλλάξουν.

Έντουάρ Μανέ, Η βάρκα-εργαστήρι του Κλωντ Μονέ, 1874, Ελαιογραφία με μουσαμά 81,3 Χ 99,7

Ο Μονέ αν και γεννήθηκε στο Παρίσι, μεγάλωσε στο ανερχόμενο λιμάνι της Χάβρης στη Μάγχη και οι απόψεις του διαμορφώθηκαν στο παραθαλάσσιο περιβάλλον της Νορμανδίας, αρκετά μακριά από την πρωτεύουσα. Παρόλα αυτά η παρισινή κουλτούρα επηρέασε βαθιά την άποψή του για το τι θα έπρεπε να είναι η σοβαρή τέχνη. Πήγε πρώτη φορά στο Παρίσι σε ηλικία 18 ετών αποφασισμένος, ενάντια στη γνώμη της οικογένειάς του, να ασχοληθεί με τη τέχνη. Δύο χρόνια μετά, το 1861, άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στο εργαστήριο του Σάρλ Γκλερ, μια αξιοσέβαστη σχολή. Αυτή η πρόοδός του ικανοποίησε τον πατέρα του.

Γυναίκες στον κήπο, 1866, Ελαιογραφία σε μουσαμά, 256Χ208

Στο εργαστήριο του Σάρλ συνδέθηκε φιλικά και με τους Ρενουάρ, Μπαζίλ και Άλφρεντ Σίσλευ. Μεταξύ τους, μοιράζονταν κοινές ιδέες για τη ζωγραφική, οι οποίες αργότερα θα μετουσιώνονταν στο κίνημα του ιμπρεσιονισμού.

Το 1870 παντρεύτηκε την Καμίλ Ντονσιέ και έφυγε στο Λονδίνο, όμως επιστρέφει γρήγορα στην Γαλλία. Τότε συμμετείχε στην πρώτη έκθεση της ομάδας των Ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι, με τον πίνακα του Impression, Sunrise.

Στις δεκαετίες του 1880 και του 1890, ο Μονέ ξεκίνησε να ζωγραφίζει σειρές πινάκων, βασισμένων σε ένα κοινό θέμα, το οποίο όμως απέδιδε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο ή με διαφορετική τεχνοτροπία.

Το 1908 άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα με την όρασή του δεδομένου ότι έπασχε από καταρράκτη. Πέθανε το 1926, σε ηλικία 86 ετών στο Ζιβερνύ, ως πλούσιος και αναγνωρισμένος ζωγράφος.

Ο Μονέ κατά βάση είναι τοπιογράφος. Από πολύ νωρίς, άρχισε να εργάζεται απευθείας στη φύση και αυτό αποτελούσε κεντρικό στοιχείο για τον αυτοπροσδιορισμό του.

Η Γκρενουγιέρ, 1869, Ελαιογραφία σε μουσαμά 74,9χ99,7εκ
Λεμβοδρομίες στην Αρζαντέιγ, 1872, Ελαιογραφία σε μουσαμά 48Χ75 εκ
Ο κόλπος της Αρζαντέιγ, 1874, Ελαιογραφία σε μουσαμά 54χ74
Ο σταθμός Σαιν-Λαζάρ, άφιξη τρένου, 1877, Ελαιογραφία σε μουσαμά 80,3Χ98,1
Βίλες στην Μπορντιγκέρα, 1884 Ελαιογραφία σε μουσαμά, 73Χ92 εκ.
Καταιγίδα, ακτή της Μπελ-΄ιλ, 1886, Ελαιογραφία σε μουσαμά 66Χ18εκ

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s