Έντουαρτ Μανέ: Ο θεμελιωτής του ιμπρεσιονισμού

Αν και τα έργα που δημιούργησε τη δεκαετία του 1860 σχετίζονται περισσότερο με το παρελθόν και υπολείπονται σε αυθορμητισμό δίνουν την προκαταρκτική μορφή στον κύριο εικονογραφικό συνδυασμό του ιμπρεσιονισμού με τις νατουραλιστικές αναπαραστάσεις της σύγχρονης ζωής.

Ο πατέρα του ήταν δικαστής στην αυτοκρατορική διοίκηση και η μητέρα του ήταν κόρη διπλωμάτη. Έτσι, ο Μανέ μεγάλωσε μέσα στην άνεση και την κοινωνική καταξίωση. Δεν επιζητούσε την αναγνώριση, αλλά θα λέγαμε ότι ήταν περισσότερο «φωτισμένος ερασιτέχνης» παρά επαγγελματίας καριερίστα. Ακολούθησε το δρόμο της ζωγραφικής μετά από παρότρυνση του θείου του και βρίσκοντας αντίθετο τον πατέρα του. Οι γονείς του τελικά πείθονται να τον αφήσουν να ασχοληθεί με τα… πινέλα του, όταν αποτυγχάνει δύο φορές στο να μπει στη Ναυτική Ακαδημία.

Ο Μανέ ζωγραφίζει με χαλαρό και ελεύθερο τρόπο, δε περιμένει να στεγνώσει η πινελιά και προσθέτει με γρήγορες κινήσεις τα επόμενα χρώματα. Ο ίδιος ποτέ δε θεώρησε ότι ανήκει στην οικογένεια των ιμπρεσιονιστών και ποτέ δε δέχτηκε να συμμετέχει μαζί τους στις εκθέσεις.

Ο Μανέ πέθανε το 1883 στο Παρίσι από σύφιλη αλλά άφησε πίσω του δεκάδες αριστουργήματα και κατατάσσεται σήμερα σε έναν από τους πιο διακεκριμένους ζωγράφους του αιώνα του.

Ο γέρος μουσικός, 1862
Προσωπογραφία του Εμίλ Ζολά, 1867-68
Το μπαλκόνι, 1868-9
Βαρκάδα 1874
Στη σερά, 1879
Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s