358 σκηνοθέτες ψηφίζουν τις 10 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών

Το 1952 δημοσιεύτηκε η πρώτη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, έπειτα από εκτεταμένη έρευνα  στην οποία συμμετείχαν σημαντικοί κριτικοί κινηματογράφου από όλο τον κόσμο, στο μηνιαίo περιοδικό Sight and Sound του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου. Από τότε, κάθε 10 χρόνια δημιουργείτε μία νέα λίστα, ενώ από το 1992 εντάχθηκε στην παράδοση μια επιπλέον λίστα με το αντίστοιχο top 10, επιλεγμένο αυτή τη φορά από σκηνοθέτες. Η τελευταία δημοσίευση του περιοδικού έγινε το 2012, όπου συμμετείχαν 358 σκηνοθέτες μεταξύ των οποίων οι Γούντι Άλεν, Κουεντίν Ταραντίνο, Μάρτιν Σκορσέζε, Μάικ Λι, Άκι Καουρισμάκι, Φράνσις Φορντ Κόπολα κ.ά.   Ας κάνουμε μία βόλτα απο τις επιλογές τους.

1. Tokyo Story του Όζου Γιασουχίρο (1953)

nn20120804a2a
 Το αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του Οζου που φιγουράρει ανελλιπώς σε λίστες κριτικών με τις δέκα ταινίες όλων των εποχών, αποτελεί μια υποδειγματική οικογενειακή saga μέσα από ελάχιστη δραματουργία έστω και αν ο ίδιος το θεωρούσε «μια από τις πιο μελοδραματικές» του στιγμές. Η απλή ιστορία ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που ξεκινά από την επαρχία για να επισκεφτεί τα παιδιά του στο Τόκιο για να αντιμετωπίσει τελικά τη δυσφορία τους, μετατρέπεται σε μια συγκλονιστική, υπόκωφα σπαρακτική ελεγεία πάνω στο πέρασμα του χρόνου και την αναπόφευκτη σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό και το καινούριο.

2.  2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (1968)

2001: A SPACE ODYSSEY (1968) GARY LOCKWOOD TTO 016FOH

3. Πολίτης Κέιν του Όρσον Γουέλς (1941) 

citizenkane

Ήταν η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Γουέλς κι εκτός από τη σκηνοθεσία ανέλαβε την παραγωγή, συνέγραψε το σενάριο μαζί με τον Χέρμαν Μάνκιεβιτς και πρωταγωνίστησε. Πλάι στον Γουέλς εμφανίζονται οι ηθοποιοί με τους οποίους εμφανιζόταν στο θέατρο κι αποτελούσαν την ομάδα του Mercury Theatre. Η ταινία έλαβε 9 υποψηφιότητες για βραβείο Όσκαρ μεταξύ των οποίων και για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και κέρδισε Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου. Επί σειρά 5 δεκαετιών η ταινία λάμβανε την πρώτη θέση στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών που θεσπίζεται από τους μεγαλύτερους κριτικούς από όλο τον κόσμο σε ψηφοφορία που διοργανώνει το περιοδικό Sight & Sound. Για πρώτη φορά το 2012 έχασε την πρώτη θέση από την ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ Δεσμώτης του Ιλίγγου (Vertigo, 1958). Ο Πολίτης Κέιν έχει επαινεθεί για την νεωτεριστική φωτογραφία, τη μουσική και την αφηγηματική του δομή.


4. 8½ του Φεντερίκο Φελίνι (1963) 

Fellini-2

5. Ο Ταξιτζής του Μάρτιν Σκορσέζε (1976)


6. Αποκάλυψη Τώρα του Φράνσις Φορντ Κόπολα (1979)

573

Αμερικανική επική πολεμική ταινία περιπέτειας του 1979, σε σκηνοθεσία και παραγωγή Φράνσις Φορντ Κόπολα. Πρωταγωνιστούν Μάρτιν Σιν, Μάρλον Μπράντο και Ρόμπερτ Ντυβάλ. Η ταινία διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ και ακολουθεί τον κεντρικό χαρακτήρα, τον λοχαγό Μπέντζαμιν Λ. Γουίλαρντ (Σιν), σε μια μυστική αποστολή για να δολοφονήσει τον αποστάτη και θεωρούμενο παράφρονα συνταγματάρχη Γουόλτερ Ε. Κουρτζ (Μπράντο). Το σενάριο από τον Τζον Μίλιους και τον Κόπολα ανανεώνει το σκηνικό της νουβέλας του Τζόζεφ Κόνραντ Η καρδιά του σκότους, προσαρμόζοντάς το στον πόλεμο του Βιετνάμ.


7. Ο Νονός του Φράνσις Φορντ Κόπολα (1972)

c9e56bab9802.original

8. Δεσμώτης του Ιλίγγου του Άλφρεντ Χίτσκοκ (1958)

kiss

Ψυχολογικό θρίλερ παραγωγής 1958. Το σενάριο της ταινίας, το οποίο έγραψαν οι Άλεκ Κόουπελ και Σάμιουελ Α. Τέιλορ, είναι βασισμένο στο αστυνομικό μυθιστόρημα των Μπουαλώ Νάρσεζακ με τίτλο D’entre les morts. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Τζέιμς Στιούαρτ στο ρόλο ενός αστυνομικού, ο οποίος αναγκάστηκε να αποσυρθεί πρόωρα από την ενεργό δράση λόγω ψυχολογικού σοκ που υπέστη κυνηγώντας έναν εγκληματία, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να υποφέρει από κατάθλιψη και ιλίγγους.

Η ταινία έλαβε ανάμεικτες κριτικές μετά την πρεμιέρα της το 1958, αλλά με την πάροδο του χρόνου έλαβε κλασική υπόσταση και πλέον θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα έργα του σκηνοθέτη.


9. Ο Καθρέφτης του Αντρέι Ταρκόφσκι (1974)

tumblr_mdtekoeQ161qzt8pyo1_1280

Το έργο του Αντρέι Ταρκόφσκι χαρακτηρίζεται από έντονα προσωπικά και μεταφυσικά στοιχεία, με επιρροές από τη λογοτεχνία και τη ζωγραφική. Αργοί ρυθμοί, εικόνες εξαιρετικής αισθητικής και σταθερά απόμακρα και μακράς διάρκειας πλάνα είναι μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά των ταινιών του. Τα αρνητικά αρχικά σχόλια των υπευθύνων τους ώθησε αρχικά να την θέσουν στο αρχείο ως ήδη αποτυχημένη χωρίς καν να προβληθεί σε καμία αίθουσα. Στα χρόνια που ακολούθησαν η ταινία γνωρίζει την παγκόσμια αποδοχή και καταξίωση, λαμβάνοντας την θέση που της ανήκει στο πάνθεον των αριστουργηματικών δημιουργιών της 7ης τέχνης.


10. Ο Κλέφτης των Ποδηλάτων του Βιτόριο Ντε Σίκα (1949)

Ladri-di-biciclette-1
Η ταινία περιγράφει την ιστορία ενός φτωχού πατέρα στη Ρώμη μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος αναζητά το ποδήλατό του, το οποίο κλάπηκε. Το γενικότερο περιβάλλον χαρακτηρίζεται από ανομία, την ανικανότητα της αστυνομίας και την αδιαφορία των συμμαχικών δυνάμεων που στάθμευαν στην Ιταλία μετά το τέλος του πολέμου.
Θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ιταλικού νεορεαλισμού. Μολονότι υπολείπεται, από αισθητική άποψη, άλλων σπουδαίων νεορεαλιστικών φιλμ, όπως το Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη του Ροσελίνι και το Η γη τρέμει του Βοσκόντι, αποτυπώθηκε στο φαντασιακό του διεθνούς κοινού, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ταινία, ως η κατεξοχήν έκφραση του συγκεκριμένου κινηματογραφικού ύφους. Έλαβε τιμητική βράβευση Όσκαρ το 1950, ενώ λίγα χρόνια αργότερα εκτιμήθηκε από τους κριτικούς κινηματογράφου ως μια από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών.
Πηγή:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s