Όταν το Χόλιγουντ θυμίζει Ελλάδα

Σήμερα σκέφτηκα να θυμηθούμε κάποιες ταινίες του Χόλιγουντ που μας έχουν ανέβασει ή κατεβάσει ψυχολογικά, αφού το θέμα τους  αφορά την Ελλάδα. Σε κάποιες από αυτές νιώσαμε υπεράνθρωποι και σε κάποιες άλλες απλά αναρωτηθήκαμε “έτσι μας βλέπουν ως λαό εκεί στο Χόλιγουντ;”

Οδύσσεια (1997)

Μια ταινία που υμνεί το ελληνικό δαιμόνιο και είναι αρκετά πιστό πάνω στο έπος του Ομήρου. Αν και εδώ στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει να το βλέπουμε ως μία ταινία (176 λεπτά), ουσιαστικά στο εξωτερικό προβλήθηκε ως μια μίνι σειρά δύο επεισοδίων το 1997 από το κανάλι NBC. Τα γυρίσματα της σειράς έγιναν στη Μάλτα, στη Τουρκία και σε πολλά μέρη της Μεσογείου. Η σειρά απέσπασε βραβείο σκηνοθεσίας ( Andrei Konchalovsky) και πρωταγωνιστές ήταν:  Armand Assante ως ο Οδυσσέας, Greta Scacchi ως Πηνελόπη, Ειρήνη Παππά ως Αντίκλεια, Κρίστοφερ Λι ως Τειρεσίας, Ιζαμπέλα Ροσπελινί ως Αθηνά. Ένας από τους παραγωγούς της σειράς, ο Ρόμπερτ Χάλμι είχε κάνει την δήλωση:  «Ο στόχος μας είναι μοιρασμένος μεταξύ της (οικονομικής) επιτυχίας και της προώθησης του πολιτισμού («pushing culture»). Αν ο Ομηρος μπορέσει να νικήσει τα σκουπίδια, τότε μπορούμε να πούμε ότι ακόμη υπάρχει γούστο στην Αμερική».

 

Τροία (2004)

Όσα κοριτσάκια ακούσαμε ότι ο Brad Pitt θα ενσάρκωνε τον Αχιλλέα, ένας ρίγος συγκίνησης το πάθαμε. Η ταινία προσωπικά μου θύμισε αντρικά καλλιστεία καθώς το καστ συμπεριλάμβανε ορισμένα καυτά σαν λάβα αγόρια στους πρωταγωνιστές: Μπραντ Πιτ, Ορλάντο Μπλουμ, Έρικ Μπάνα. Και για να μην νιώσουν και τα αγόρια παραπονεμένα, την Νταϊάν Κρούγκερ ως ωραία Ελένη, αν και εδώ έχω κάποιες ενστάσεις. Η σκηνοθεσία έγινε από τον Wolfgang Petersen, και εκτός από τους ηθοποιούς που ανέφερα παραπάνω επίσης πρωταγωνίστησαν:  Brian Cox ως Αγαμέμνονας, Peter O’Toole ως Πρίαμος, Sean Bean ως Οδυσσέας, Brendan Gleeson ως Μενέλαος. Η ταινία παρότι είχε αρκετά κλισέ, έφερε αρκετά κέρδη στα ταμεία της, συνολικά έφτασε πάνω από 497 εκατομμύρια παγκοσμίως και προτάθηκε για το Όσκαρ κοστουμιών. 

300 (2006)

Η ταινία “300” ίσως είναι η πιο αμφιλεγόμενη ταινία στο Χόλυγουντ για εμάς τους Έλληνες, καθότι ξεσήκωσε πλήθος αμφιβολιών και αντιδράσεων σο εξωτερικό. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες στις 9 Μαρτίου 2006 και αμέσως άρχισε να σκάει ρεκόρ εισιτηρίων. Ο σκηνοθέτης της ταινίας Ζακ Σνάιντερ βρήκε το κόμικ του Φρανκ Μίλλερ, 300, εντυπωσιάστηκε από το βιβλίο και αποφάσισε να γυρίσει ταινία με βάση τα κόμικ.  Στο Comic-Con International, τον Ιούλιο του 2006, το πάνελ της ταινίας μετέδωσε ένα διαφημιστικό τρέιλερ, το οποίο έγινε δεκτό θετικά. Κι όμως στην παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο Βερολίνο, η ταινία έλαβε γενικά κακές γνώμες. Οι χειρότερες κριτικές ήρθαν όμως από Αμερικανούς. Κάποιες κριτικές έλεγαν: «βίαιη όπως η ταινία Apocalypto και δύο φορές πιο ηλίθια», «Η ταινία 300 έχει μονοδιάστατες καρικατούρες, οι οποίες μιλούν όπως οι επαγγελματίες παλαιστές, οι οποίοι κανονίζουν την επόμενη συνάντηση τους». Ο Ρότζερ Μουρ δήλωσε πως η ταινία 300 ανήκει στην «τέχνη του φασισμού». Αξιωματικοί της Κυβέρνησης του Ιράν (συμπεριλαμβανομένου και του Προέδρου Μαχμούτ Αχμεντινετζάντ) κατήγγειλαν την ταινία. Όπως και το κόμικ, το έργο παρουσιάζει τους Πέρσες ως τερατώδεις, ως βαρβαρικό και δαιμονικό λαό, ενώ ο Ξέρξης παρουσιάζεται ως ανδρόγυνος. Σε απάντηση στις επικρίσεις, ο εκπρόσωπος της Warner Bros, δήλωσε ότι οι 300 «ήταν δουλειά βασισμένη στο κόμικς του Φράνκ Μίλλερ και αόριστα βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα. Το στούντιο ανέπτυξε αυτή την ταινία ως φανταστικό έργο, με μοναδικό σκοπό να ψυχαγωγήσει τον κόσμο και όχι να δυσφημήσει την κουλτούρα ενός έθνους». Πρωταγωνιστές της ταινίας ήταν: Τζέραρντ Μπάτλερ ως Λεωνίδας, Λένα Χίντι ως Γοργώ, Ντόμινικ Γουέστ ως Θερών, Ντέιβιντ Γουένχαμ ως Δήλιος, Μάικλ Φασμπέντερ ως Διηνέκης.

Αλέξης Ζορμπάς (1964)

Το Δεκέμβρη 1964 η ταινία Αλέξης Ζορμπάς, όπως τον εμπνεύστηκε ο Νίκος Καζαντζάκης, έκανε πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες. Την σκηνοθεσία έκανε ο Μιχάλης Κακογιάννης και η μορφή του Άντονι Κουίν ταυτίστηκε για πάντα με τον Αλέξη Ζορμπά. Η ταινία απέσπασε τρία Όσκαρ, το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της Λίλα Κέντροβα στο ρόλο της Μαντάμ Ορντάνς, Όσκαρ καλλιτεχνικής διεύθυνσης (για ασπρόμαυρη ταινία) στον Βασίλη Φωτόπουλο και Όσκαρ φωτογραφίας (για ασπρόμαυρη ταινία) στον Γουόλτερ Λασάλ. Πολλοί πιστεύουν πως εκείνη τη χρονιά θα έπρεπε να έχει προταθεί και κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης μουσικής  ο Μίκης Θεοδωράκης για το περίφημο συρτάκι του. Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στην Κρήτη, η οποία για όσο καιρό κρατούσαν,  υπήρξε το επίκεντρο του διεθνούς κινηματογραφικού ενδιαφέροντος. Στον ρόλο του συγγραφέα επιλέχτηκε ο Άλαν Μπέιτς, η Ειρήνη Παππά για τον ρόλο της χήρας και ο Γιώργος Φούντας στον ρόλο του Μαυραντώνη. Αξίζει να σημειωθεί πως ήταν και η πρώτη φορά που είδαμε στις οθόνες μας και τον μεγάλο μας Σωτήρη Μουστάκα στον ρόλο του τρελού του χωριού.

Γάμος αλά Ελληνικά (2002)

Η ταινία Γάμος αλά Ελληνικά της Νία Βαρντάλος έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες τον Απρίλη του 2002 και είχε απρόσμενα πολύ μεγάλη επιτυχία. Η Ελληνίδα Τούλα Πορτοκάλος που ζει με την οικογένεια της στις ΗΠΑ και βρίσκει για γαμπρό έναν Αμερικανό, ενώ οι γονείς της που κρατάνε τα ελληνικά έθιμα θέλουν η κόρη τους να βρει Έλληνα γαμπρό, άρεσε πολύ στο κοινό.  Παρότι δεν έφτασε στην πρώτη θέση και όντας ανεξάρτητη παραγωγή με κόστος 5 εκατομμύρια δολάρια, έκανε παγκόσμιο τζίρο 368,7 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με το Echo Bridge Entertainment  θεωρείται μια από τις κορυφαίες ρομαντικές ταινίες του 21ου αιώνα. Ήταν η πέμπτη ταινία με τα υψηλότερα κέρδη το 2002 στις ΗΠΑ, με 241.438.208 δολάρια, και η πιο κερδοφόρα ρομαντική κωμωδία στην ιστορία. Πρωταγωνιστές της ταινίες ήταν: Νία Βαρντάλος, Τζον Κόρμπετ, Μαϊκλ Κόνσταντιν, Λεϊινι Καζαν, Αντρέα Μάρτιν, Τζον Φάτον, Λούις Μαντιλορ, Τζέρυ Μεντιτσίνο

Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι (2001)

Μια υπέροχη ερωτική ιστορία, που διαδραματίζεται κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής μεταφέρεται στις αίθουσες και το άρωμα της Κεφαλονιάς φτάνει παντού. Ένας Ιταλός φιλόμουσος λοχαγός ερωτεύεται την αρραβωνιασμένη  κόρη του τοπικού γιατρού και το ερωτικό τρίγωνο εμφανίζεται άλλη μια φορά σε ταινία.  Η ταινία είναι βασισμένη στην νουβέλα του Λουί ντε Μπερνιέρ και την σκηνοθεσία έκανε ο Τζον Μάντεν. Παρότι υπήρξαν κάποια παράπονα για τις αλλαγές που έγιναν στο σενάριο σε σχέση με τη νουβέλα κυρίως όσον αφορά την αντίσταση στην Ελλάδα -για να δώσει ο σκηνοθέτης πιο πολύ βάση στις σκηνές με το ερωτευμένο ζευγάρι (που δεν έπειθε και πολύ για τον έρωτα του)- η ταινία δεν είναι  απογοητευτική. Ο Νίκολας Κέιτζ επιλέχτηκε από την παραγωγή λόγω της ιταλικής καταγωγής του, αλλά δεν έπεισε και πολύ στον ρόλο του Κορέλι, η Πενέλοπε Κρουζ ήταν αρκετά καλή, ο Τζον Χαρτ στον ρόλο του γιατρού εξαιρετικός. Οι σκηνές με τα πανέμορφα ελληνικά τοπία είναι εντυπωσιακές  και η Κεφαλονιά έγινε τουριστικός προορισμός χιλιάδων επισκεπτών. Πρωταγωνιστές της ταινίας ήταν: Νίκολας Κέιτζ, Πενέλοπε Κρουζ, Τζον Χαρτ, Ειρήνη Παππά, Κρίστιαν Μπέιλ.

 

Αλέξανδρος (2004)

Η ταινία του Όλιβερ Στόουν για την ζωή του Μέγα Αλέξανδρου, δεν πήγε και ιδιαίτερα καλά. Όταν ονόματα, σαν αυτό του Όλιβερ Στόουν και του Κόλιν Φάρελ πέφτουν μαζί στους τίτλους μιας ταινίας καιτο θέμα της βασίζεται στην ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου σίγουρα περιμένεις να σπάσουν τα ταμεία. Όταν όμως η ταινία καταλήγει να βγάζει ίσα ίσα τα έξοδα της, δεν θα τη λέγαμε και ιδιαίτερα επιτυχημένη. Ο προϋπολογισμός της ήταν 155 εκατομμύρια δολάρια, και οι εισπράξεις απέφεραν 167 εκατομμύρια παγκοσμίως, κάτι που την έκανε εμπορικά αποτυχημένη. Μάλιστα υπήρξαν και αρκετές μικρές διαμαρτυρίες από τη μεριά της Ελλάδας για αυτή τη μεταφορά στην οθόνη του Μέγα Αλέξανδρου. Η πρώτη διαμάχη μικρής έντασης συνέβη όταν ο Όλιβερ Στόουν σχολίασε πως είχε ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση άδεια και υποστήριξη ώστε να γίνουν γυρίσματα στην Πέλλα, ώστε μέρος της ταινίας να γυριστεί στην αυθεντική τοποθεσία της γενέτειρας του Αλεξάνδρου. Όμως ο τρόπος που χειρίστηκε το Υπουργείο Πολιτισμού το θέμα και η επακόλουθη άρνηση ήταν ιδιαίτερα απογοητευτική. Συγκεκριμένα ανέφερε πως είχε έρθει για να συναντήσει τον υπουργό, και αφότου περίμενε για 45 λεπτά στην αίθουσα υποδοχής του γραφείου του, έφυγε, ενώ η γενικότερη επικοινωνία τους ήταν προβληματική. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος ο οποίος ήταν ο υπουργός πολιτισμού την περίοδο εκείνη, απάντησε πως «Το ελληνικό κράτος δεν είναι σε θέση να εμπλακεί σε μια τέτοια διαδικασία, διότι μπορεί στο τέλος να φερόμαστε ότι συνυπογράφουμε ένα κινηματογραφικό προϊόν με το οποίο διαφωνούμε – ιστορικά κυρίως». Οι σκηνές που επρόκειτο να γυριστούν στην Πέλλα, τελικά μοιράστηκαν ανάμεσα στο κινηματογραφικό στούντιο Πάινγουντ του Λονδίνου, και τοποθεσιών στο Μαρόκο. Μάλιστα μια ομάδα 25 Ελλήνων δικηγόρων αρχικά απείλησαν πως θα καταθέσουν μήνυση εναντίον του Όλιβερ Στόουν και της εταιρείας παραγωγής Warner Bros, διότι ισχυρίστηκαν πως το σενάριο της ταινίας ήταν ανακριβές. Συγκεκριμένα ανέφεραν πως δεν τάσσονται κατά των ομοφυλοφίλων, αλλά πως ήθελαν να δοθούν διαβεβαιώσεις από την εταιρεία παραγωγής προς το κοινό, ότι η ταινία αποτελεί μύθευμα και δεν είναι πραγματική αναπαράσταση της ζωής του Αλεξάνδρου. Μετά από ειδική προβολή της ταινίας που έγινε στους δικηγόρους, πριν αυτή κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους, οι δικηγόροι ανακοίνωσαν πως δεν θα προχωρήσουν σε μήνυση. Κατά την πρώτη διεθνή προβολή της ταινίας στο Λονδίνο, ο Όλιβερ Στόουν καταφέρθηκε εναντίον του γενικότερου ακραίου πουριτανισμού που επικρατεί στις ΗΠΑ, σχολιάζοντας τις αρνητικές επιδόσεις της ταινίας εκεί, και ανέφερε πως πολλοί Αμερικανοί κριτικοί και το κοινό επικεντρώθηκαν δυσανάλογα στην σεξουαλικότητα του Αλεξάνδρου αντί στις αρετές τις ταινίας. Σε αντίθεση με την κριτική που δέχτηκε για την ύπαρξη στοιχείων ομοφυλοφυλισμού, κριτική ανέφερε πως επίσης δέχτηκε και από την ομοφυλοφιλική κοινότητα η οποία ζητούσε να αποδοθεί ο Αλέξανδρος ως ανοικτά ομοφυλόφιλος.

 

 

Πηγές: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B7%CF%82_%CE%96%CE%BF%CF%81%CE%BC%CF%80%CE%AC%CF%82_(%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1),

https://en.wikipedia.org/wiki/Troy_(film), https://el.wikipedia.org/wiki/300_(%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1),

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Odyssey_(miniseries),

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82_%CE%B1%CE%BB%CE%AC_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC_(%CE%B1%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1),

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82_(%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1,_2004)

Advertisements

4 comments

  1. Η Οδύσσεια με τον Assante θα μείνει για πάντα στην καρδιά μου. Φαντάσου μου διάβαζε τους υπότιτλους ο πατέρας μου γιατί ήμουν τόσο μικρή που δεν ήξερα να διαβάζω, όταν την πρωτοείδα. Πολύ ωραίο άρθρο! Καλή χρονιά στην ομάδα του LovArt’s!

    Like

    • Είναι η πιο αγαπημένη μου μεταφορά στον κινηματογράφο από όσες ταινίες έχουν γίνει με θέμα την Οδύσσεια.Πριν λίγες μέρες την είχε πάλι στην τηλεόραση και κόλλησε και η μικρή μου κόρη. Τελικά ο Assante θα μεγαλώσει πολλές γενιές ακόμα σαν Οδυσσέας! Καλή Χρονιά!

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s