Το αργεντίνικο τάνγκο, ο Astor Piazzolla και το tango nuevo

Σχετική εικόναΣτα τέλη του 19ου αιώνα πολυάριθμοι νέοι άνδρες φτάνουν από την Ευρώπη και την Αφρική στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Όλοι τους είναι φτωχοί και αναζητούν μια καλύτερη ζωή και πλούτη στην Νέα Ήπειρο. Σκοπός τους: να βγάλουν χρήματα και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους για να παντρευτούν ή να φέρουν στην Αργεντινή ευρωπαίες νύφες. Ιταλοί, Ισπανοί, Αφρικανοί και ένα σωρό άλλοι άντρες από άγνωστα λιμάνια της Ευρώπης και της Αφρικής στοιβάζονται δίπλα στους Αργεντινούς για μια μπουκιά ψωμί, για μια γυναίκα.

Το αργεντίνικο τάνγκο

Σχετική εικόναΈτσι ξεκίνησε το αργεντίνικο τάνγκο. Από άντρες που είχαν ανάγκη για μια γυναίκα. Λένε πως οι γυναίκες εκείνη την περίοδο ήταν λίγες στο Μπουένος Άιρες, οπότε οι άντρες έπρεπε να εντυπωσιάσουν για να κερδίσουν μια γυναίκα. Και καθώς η κατάκτηση μιας γυναίκας ήταν δύσκολη, τα πορνεία έκαναν χρυσές δουλειές. Εκεί γεννήθηκε το αργεντίνικο τάνγκο, όσο οι άντρες περίμεναν την σειρά τους χορεύοντας αγκαλιασμένοι. Απ’ την άλλη, άλλοι άνθρωποι που χόρευαν το τάνγκο ήταν οι πόρνες με τους προαγωγούς τους.

Σχετική εικόναΜέχρι τότε ήταν ένας απ’ τους πολλούς χορούς του δρόμου που είχε προκύψει ύστερα από το συνδυασμό πολλών ειδών ευρωπαϊκών, αφρικανικών και λατινοαμερικάνικων χορών. Οι φτωχογειτονιές και τα πορνεία γέννησαν αυτόν τον παθιασμένο χορό που μέχρι σήμερα έχει γοητεύσει χιλιάδες ανθρώπους.

Το αργεντίνικο τάνγκο ξεκίνησε από τα καμπαρέ και τα μισοφωτισμένα μαγαζιά του Μπουένος Άιρες για να φτάσει στο Παρίσι με τον Ricardo Guiraldes. Ο Ricardo Guiraldes χόρεψε τάνγκο σε ένα από τα υψηλά σαλόνια του Παρισιού μαγνητίζοντας το κοινό, τοποθετώντας έτσι το τάνγκο στην υψηλή θέση προτίμησης των Ευρωπαίων.

El tango de la Guardia Vieja

Σχετική εικόναΑυτό το τάνγκο, που χορεύονταν αρχικά από τους ανθρώπους της κατώτερης τάξης στα πορνεία και τα καμπαρέ, μέχρι το τάνγκο που διεισδύει στην Ευρώπη και αποκτά μεγαλύτερη αποδοχή από τις υψηλές τάξεις ονομάζεται τάνγκο της Παλιάς Φρουράς. Αυτήν την περίοδο εμφανίζονται οι Orquesta Tîpicas που έπαιζαν τάνγκο με δύο μπαντονεόν, δύο βιολιά, μπάσο, πιάνο, μερικές φορές φλάουτο και κιθάρα. Η μουσική είναι θλιμμένη και μελωδική και φτάνει στην κορυφή της με τον Carlos Gardel, που το όνομά του έχει ταυτιστεί με την Χρυσή Εποχή του τάνγκο.

Από το 1920 το τάνγκο της Παλιάς Φρουράς αρχίζει σιγά-σιγά να αντικαθίστανται απ’ το El tango de la Guardia Nueva, ένα τάνγκο που πλέον εισάγει στην μουσική του ηλεκτρικές κιθάρες και συνθεσάιζερ. Η μουσική είναι πιο στακάτη και έχει σαφείς επιρροές από ροκ και τζαζ. Και εδώ είναι που μπαίνει στο προσκήνιο ο Άστορ Πιατσόλα.

Ο Astor Piazzolla και το tango nuevo

Αποτέλεσμα εικόνας για astor piazzollaO Astor Pantaleón Piazzolla γεννήθηκε στις 11 Μαρτίου 1921 στο Mar del Plata της Αργεντινής. Μοναδικό παιδί της Asunta Mainetti και του Vicente “Nonino” Piazzolla μετακομίζει το 1925 μαζί με την οικογένειά του στην Νέα Υόρκη. Εκεί, ο πατέρας του, του χαρίζει το πρώτο του μπαντονεόν, το οποίο είχε αγοράσει για 19 δολάρια. Ο Άστορ μελετάει το μπαντονεόν με τον Andrés Dáquila και βγάζει τον πρώτο του δίσκο στην Νέα Υόρκη του 1931. Αργότερα, το 1933 θα σπουδάσει δίπλα στον πιανίστα Bela Wilda, μαθητή του  Rachmaninov, από τον οποίο, θα πει αργότερα ο Piazzolla, έμαθε να αγαπάει τον Μπαχ. Λίγο αργότερα, θα γνωρίσει τον Carlos Gardel και θα επιστρέφει το 1936 στο Mar del Plata. Εκεί θα αρχίσει να παίζει μουσική μαζί με ορχήστρες του τάνγκο και θα αγαπήσει, μετά τον Μπαχ, το σεξτέτο του Elvino Vardaro που θα τον εισάγει στον κόσμο του τάνγκο. Αυτός ο τρόπος ερμηνείας του τάνγκο γοητεύει πάρα πολύ τον Piazzolla και στα 17 του χρόνια αποφασίζει να μετακομίσει σε ένα απ’ τα λιμάνια του Rio de la Plata, στο Μπουένος Άιρες εκεί όπου χτυπάει η καρδιά του τάνγκο. Εκεί παίζει τάνγκο σε ορχήστρες δεύτερης διαλογής και σιγά σιγά συνειδητοποιεί ότι θέλει να παίζει μπαντονεόν με μια από τις πιο καλές και πιο γνωστές ορχήστρες τάνγκο της εποχής: την Anibal Troilo orchestra.

Από εκεί ξεκινάει μια περίοδος κατά την οποία ο Piazzolla θέλει να εξελιχθεί μουσικά. Όντας ήδη μέλος της Anibal Troilo ξεκινάει μουσικές σπουδές με τον Alberto Ginastera το 1941 και το 1943 μελετάει πιάνο με τον Raúl Spivak. Ήδη από αυτήν την νεανική περίοδο, τα έργα του Piazzolla είναι εξαιρετικά προχωρημένα για την εποχή και έτσι η ορχήστρα Troilo τα επεξεργάζεται για να μην τρομάξουν οι χορευτές.

Ακολουθεί μια περίοδος δημιουργίας και προσωπικής εξέλιξης με τον Piazzolla να αφήνει την Anibal Troilo orchestra και να αναλαμβάνει να ηγηθεί της ορχήστρας που σιγοντάρει τον τραγουδιστή Francisco Fiorentino. Το 1946 φτιάχνει την δική του ορχήστρα με την οποία παίζει ένα τάνγκο μοντέρνο και διαφορετικό το οποίο διχάζει τους παροδιασκούς tangueros.

Αποτέλεσμα εικόνας για astor piazzollaΜε την διάλυση της ορχήστρας του το 1949 ο Piazzolla θα αφήσει πίσω του το τάνγκο και θα ασχοληθεί με την κλασική μουσική αλλά και την τζαζ. Ταξιδεύει στην Ευρώπη και σπουδάζει μουσική δίπλα στην Nadia Boulanger, την γυναίκα που θεωρούνταν τότε η καλύτερη δασκάλα μουσικής στον κόσμο. Ο Piazzolla προσπάθησε να κρύψει το παρελθόν του από την Boulanger και τη σχέση του με το μπαντονεόν, όμως αυτό το κρυφτούλι δεν θα κρατήσει πολύ: κάποια στιγμή ο Piazzolla άνοιξε την καρδιά του στην δασκάλα του, της διηγήθηκε το παρελθον του και την σχέση του με τον τάνγκο και της έπαιξε το τάνγκο του “Triunfal”. Τότε η Boulanger του είπε: «Άστορ, τα κλασικά κομμάτια σου είναι πολύ καλά, όμως ο αληθινός Piazzolla βρίσκεται εδώ, μην τον αφήνεις πίσω». Από τότε o Piazzolla γυρίζει ξανά πίσω στο τάνγκο και αφιερώνεται σε αυτό με όλη του την ψυχή. Αυτό που κάποτε ήταν η εκλεπτυσμένη μουσική ή το τάνγκο τώρα έγινε η εκλεπτυσμένη μουσική και το τάνγκο με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο: πάντρεψε την φινέτσα αυτής της μουσικής με το πάθος του τάνγκο.

1955 στην Αργεντινή

Αποτέλεσμα εικόνας για tango nuevoΟ Πιατσόλα επιστρέφει στην Αργεντινή το 1955 και συγκροτεί μια ορχήστρα, την Octeto Buenos Aires με δύο bandoneons, δύο βιολιά, διπλό μπάσο, τσέλο, πιάνο και μια ηλεκτρική κιθάρα που παράγει καινοτόμα έργα και ερμηνείες που ξεφεύγουν από το κλασικό τάνγκο, και από το καλούπι των orquesta tipicas: ήταν το tango nuevo. Η μουσική που δημιουργεί είναι μουσική δωματίου, μουσική χωρίς τραγουδιστή ή χορευτές. Αυτές του οι καινοτομίες θα κριθούν αυστηρά από τους κλασικούς tangueros αλλά εκείνος θα συνεχίσει τις επαναστατικές δημιουργίες του χωρίς δισταγμό.

 

Ο Άστορ Πιατσόλα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους άντρες του αργεντίνικου τάνγκο. Από το 1955 και έπειτα θα ταξιδέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη συνθέτοντας και δίνοντας συναυλίες. Από την δεκαετία του ‘70 η φήμη του εξαπλώνεται σε όλον τον κόσμο ο οποίος τον έχει πλέον αναγνωρίσει ως έναν από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της γενιάς του και εκτοξεύει την δόξα του στα ύψη. Το 1989 θα πάθει αποπληξία στο Παρίσι και θα αφήσει την τελευταία του πνοή στις 4 Ιουλίου 1992 στο Μπουένος Άιρες.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s