Στο χείλος της αβύσσου -Η πλήρης έκδοση του Φάμπιαν του Έριχ Καίστνερ

“Οι ιδιωτικές υποθέσεις των υπαλλήλων μας δεν με αφορούν. Παρεμπιπτόντως, γιατί αργείτε συνέχεια; Μήπως έχετε και δεύτερη δουλειά, κύριε Φάμπιαν; Γνωρίζετε, φυσικά, ότι απαιτείται ρητή έγκριση”.
“Ναι, έχω”.
“Τι; Έχετε δεύτερη δουλειά; Καλά το είχα καταλάβει! Τι κάνετε;”
“Ζω”, είπε ο Φάμπιαν.
“Ζωή το λέτε εσείς αυτό;” ούρλιαξε ο διευθυντής. “Τριγυρνάτε στα μπαρ και στις αίθουσες χορού! Ζωή το λέτε αυτό; Δεν σέβεστε ούτε στο ελάχιστο τη ζωή!”
(…)
“Δεν σας αφορά καθόλου! Δεν κάνουν όλοι τέτοιες χοντράδες, να στριμώχνουν τις δακτυλογράφους πάνω στα γραφεία. Αυτό το καταλάβατε;”


Ο Έριχ Καίστνερ μάς έδωσε ένα βιβλίο γύμνιας αλλά και δύναμης συνάμα. Με γλώσσα ζυγισμένη, λιτή και απέριττη, με σκηνές βγαλμένες από ένα θέατρο τού παραλόγου, και με ήρωες στα όρια της καρικατούρας, μας παρασύρει σε μια απελπισμένη κοινωνία, λίγο πριν την απόλυτη φρίκη.
Ο Γιάκομπ Φάμπιαν περιπλανιέται στο Βερολίνο του ’30, βολτάρει σε γραφεία, πορνεία, αξιοθέατα προσπαθώντας να ερμηνεύσει τα πάντα γύρω του.
Οι άνθρωποι μοιάζουν κυνικοί, δοσμένοι στις απολαύσεις ή στην ηθικολογία, και εκείνος μαζί με τον φίλο του, φιλοσοφούν, καυτηριάζουν, αναρωτιούνται.


Ο Έριχ Καίστνερ κατηγορήθηκε ότι έγραψε ένα βιβλίο χωρίς πλοκή. Και, όμως, η (μη) πλοκή του είναι απόλυτα επιτυχημένη.


Με μια αποστασιοποιημένη αφήγηση εξετάζει τις πληγές μεθοδικά και προκαλεί προβληματισμούς. Πολύ έξυπνο το χιούμορ του και ιδιαιτέρως καλογραμμένες ακόμα και οι τραγικές σκηνές, οι οποίες χωρίς μελόδραμα, σου μεταδίδουν το αντίστοιχο συναίσθημα.

Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό ότι οι διάλογοι των ηρώων δείχνουν να μην έχουν φίλτρα, αφού ξεστομίζουν ό,τι σκέφτονται δίχως να υπολογίζουν τι είναι σωστό ή ευγενικό, δίχως να φλυαρούν -σαν να αγωνιούν να πουν και να ολοκληρώσουν, σαν να μην υπάρχει χώρος για οτιδήποτε φλύαρο. 


Ιδιαιτέρως προσεγμένη έκδοση με πλούσιες πληροφορίες στο τέλος του βιβλίου σχετικά με τη λογοκρισία που είχε υποστεί στο παρελθόν.

Στο χείλος της αβύσσου -Η πλήρης έκδοση του Φάμπιαν

του Έριχ Καίστνερ

Εκδόσεις Πόλις

64750650_2108754069423351_1149105967330230272_n

Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Όταν, το 1931, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το μυθιστόρημα “Φάμπιαν” του Έριχ Κέστνερ, η εθνικοσοσιαλιστική εφημερίδα Volkischer Beobachter έσπευσε να το χαρακτηρίσει «εκδοτικό σκουπίδι». Ο κριτικός που υπέγραφε το κείμενο ήταν, φυσικά, ανώνυμος και ο χαρακτηρισμός αποτέλεσε, και αποτελεί μέχρι σήμερα, τίτλο τιμής. Άλλωστε, λίγους μόλις μήνες αργότερα, το βιβλίο είχε πουλήσει πάνω από 30.000 αντίτυπα, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Κι όμως, το αριστούργημα του Κέστνερ δεν ευτύχησε να παρουσιαστεί στους αναγνώστες, όπως ακριβώς το έγραψε και το παρέδωσε ο ίδιος ο δημιουργός του. Ο επιμελητής και ο εκδότης προχώρησαν σε μια σειρά αλλαγών. Κι ένα ολόκληρο κεφάλαιο λογοκρίθηκε. Χρειάστηκε να περάσουν δεκαετίες, για να κυκλοφορήσει το βιβλίο για πρώτη φορά πλήρες και χωρίς περικοπές. Η ανά χείρας έκδοση περιλαμβάνει την αρχική μορφή και τον αρχικό τίτλο του μυθιστορήματος, ενώ στο Παράρτημα οι αναγνώστες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν λεπτομερώς την περιπέτεια του βιβλίου.
Ο συγγραφέας αφηγείται την ιστορία του Γιάκομπ Φάμπιαν, άνεργου διδάκτορα της φιλολογίας, ο οποίος, στις αρχές της δεκαετίας του ’30, εξερευνά τον βερολινέζικο κόσμο της νύχτας. Γύρω του ακμάζουν τα πορνεία, τα ατελιέ των καλλιτεχνών και τα παράνομα καμπαρέ, η ανεργία μαστίζει την κοινωνία, ο πληθωρισμός καλπάζει, οι ιδεολογικές αντιπαραθέσεις καταλήγουν σε βίαιες συγκρούσεις. Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης καταρρέει, η πόλη βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, οι κάτοικοί της ζουν, ερωτεύονται, πολιτικοποιούνται σαν να μην υπάρχει αύριο, βιώνουν την πνευματική τους παρακμή και βυθίζονται στο αλκοόλ και στις καταχρήσεις, γνωρίζοντας πολύ καλά πως το μέλλον δεν υπόσχεται τίποτα. Και, μέσα στη γενικευμένη ανηθικότητα, ο ήρωας του έργου παλεύει να επιβιώσει, παραμένοντας ένας ηθικός άνθρωπος. Ο Κέστνερ, ένας από τους σημαντικότερους Γερμανούς συγγραφείς, με εντυπωσιακή γλωσσική μαεστρία, προσφέρει στους αναγνώστες ένα εξαιρετικά απολαυστικό μυθιστόρημα και ταυτόχρονα προφητική μαρτυρία για την Ευρώπη του Μεσοπολέμου και την εποχή πριν από την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία.

Για το Lovart’s Corner

Κωνσταντίνα Κοράκη

Ακούω μουσική, διαβάζω, γράφω, σκέφτομαι και απορώ με όσα συμβαίνουν γύρω μας. Έχω γράψει δύο βιβλία, την “Ανταριασμένη” και τη “Σαφένια” (εκδόσεις Λυκόφως), και έχω ολοκληρώσει μια νουβέλα, η οποία είναι άγνωστο πού θα καταλήξει. Καμιά φορά αρθρογραφώ, κιόλας, ή γράφω διηγήματα.

Ιστολόγιο

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s